بازخوانی جنبه های اصطلاحی نئوتنی زبانی در راستای وجوه اصطلاحات آموزش زبان
بازخوانی جنبه های اصطلاحی نئوتنی زبانی در راستای وجوه اصطلاحات آموزش زبان

روح اله رضاپور

دوره 14، شماره 26 ، بهمن 1399، ، صفحه 178-191

https://doi.org/10.22034/rllfut.2020.42546.1302

چکیده
  در آموزش زبان، اصطلاحاتی وجود دارد که در تحلیلهای متنوع زبانشناسی قادر به توصیف کارآیی مفهومی خود نیستند. تعاریف شتابزدهٔ اصطلاحاتی مانند، «زبان مادری»، «زبان خارجی»، «زبان طبیعی (یا مادری)»، ...  بیشتر
سوبجکتیویته نئوتنیکِ کاربر و روند تحولات جهانبینی آن در زبان در حال تعریف
سوبجکتیویته نئوتنیکِ کاربر و روند تحولات جهانبینی آن در زبان در حال تعریف

روح اله رضاپور

دوره 13، شماره 23 ، شهریور 1398، ، صفحه 189-204

https://doi.org/10.22034/rllfut.2019.9117

چکیده
  اگر با نظریة فون هومبولت که «هر زبان جهان‌بینی مختص به خود را دارد»، موافق باشیم بدیهی است که یادگیری زبانی جدید نیز تأثیرات خاص خود را بر ادراک از دنیای پیش رو و حتی نوع توصیفات در مورد اطراف می‌گذارد. ...  بیشتر
بررسی نظریات تاریخی و افق مفهومی کنشگری ذهنی بیان کننده در نئوتنی زبانی
بررسی نظریات تاریخی و افق مفهومی کنشگری ذهنی بیان کننده در نئوتنی زبانی

روح اله رضاپور

دوره 12، شماره 21 ، 1397، ، صفحه 133-149

چکیده
  مطالعه بر روی کنشگری ذهنی یکی از نخستین دغدغه‌های تحقیق در نئوتنی زبانی است. یک جمله لزوماً پیوند ساده‌ای از چند کلمه در جهت انتقال معانی منحصراً قراردادی نیست. یک جمله پس از بیان شدن، بجز اطلاعات آشکار ...  بیشتر